Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) heeft het rapport ‘Terugblik normering doorstroomtoetsen 2024’ gepubliceerd. Samen met de andere toetsaanbieders hebben we actief bijgedragen aan dit rapport en we zijn blij met de transparantie die het CvTE hiermee biedt. Wij bieden graag meer inzicht in hoe wij naar deze resultaten kijken en hoe we continu werken aan de verbetering van onze AMN Doorstroomtoets.
Het CvTE rapporteert verschillen tussen de schooladviezen en toetsadviezen bij de toetsaanbieders. Bij AMN kreeg niet elke leerling met een vwo-schooladvies ook een vwo-toetsadvies. Gelukkig ontving het merendeel van hen wel een havo/vwo-toetsadvies. Hoewel onze vwo-toetsadviezen lager uitvallen dan verwacht, zien we dat 73% van de toetsadviezen overeenkomt met het schooladvies, zoals te lezen is in onze landelijke rapportages.
Klik hier voor de landelijke rapportage voor regulier basisonderwijs, speciaal (basis)onderwijs of gecombineerd.
Het rapport laat ook verschillen tussen digitale en papieren toetsen zien, waarbij de toetsadviezen voor de papieren versie hoger uitvallen. Ons vermoeden is dat dit (mede) wordt veroorzaakt doordat leerlingen meer gewend zijn aan werken op papier. Hoewel een papieren toets dus het voordeel heeft vaker een hoger advies te geven, biedt een digitale, adaptieve toets juist voordelen in de toetservaring van de leerling – de toets past zich aan aan het niveau van de leerling waardoor de leerling zich meer op zijn gemak voelt tijdens het maken van de toets. Wij verwachten dat het onderwijs verder zal digitaliseren, waardoor de verschillen tussen de papieren en digitale toetsen zullen afnemen.
Met ingang van de doorstroomtoets moeten scholen hun adviezen bijstellen als het toetsadvies hoger uitvalt, wat kansen biedt voor ondergeadviseerde leerlingen. Het kan echter ook onwenselijke situaties opleveren als leerlingen onterecht een hoger toetsadvies krijgen. Dit kan er namelijk voor zorgen dat leerlingen op een te hoog niveau op de middelbare school terechtkomen en faalervaringen opdoen. Om dit te voorkomen zijn structureel hogere toetsadviezen niet wenselijk. Lagere toetsadviezen hebben daarentegen geen invloed op het middelbare schoolniveau, aangezien het oorspronkelijke schooladvies dan behouden wordt.
Hoewel we het betreuren dat het aantal vwo-toetsadviezen bij ons lager is dan het aantal vwo-schooladviezen, zien wij ook de positieve kant ervan in. Bij de adviezen van AMN wordt namelijk over het algemeen niet overgeadviseerd. Dit zorgt ervoor dat het oorspronkelijke advies van de leerkracht, oftewel de expert die een volledig beeld van de leerling heeft, behouden wordt.
Niet alleen de scholen, maar ook wij moeten wennen aan de nieuwe normeringsmethode van het CvTE. Over het algemeen staan we achter de normering, maar vinden dat er nog werk aan de winkel is om het voor de hogere niveaus passender te maken. Wij willen graag dat de toetsadviezen voor de hogere niveaus in de toekomst meer overeen gaan komen met de schooladviezen. Hieromtrent worden landelijk diverse onderzoeken uitgevoerd, waar wij uiteraard aan meewerken. Daarnaast doen wij ook zelf onderzoek om verbeteringen door te blijven voeren in onze toets.
Voor vragen over onze doorstroomtoets kun je ons altijd bellen of mailen.
Voor vragen over de kwaliteit, vergelijkbaarheid, normering of toetsresultaten kun je terecht bij het CvTE. Voor vragen over het stelsel, de rol van de doorstroomtoets en hoe dit uitpakt voor verschillende groepen leerlingen, kun je contact opnemen met het Ministerie van OCW. Voor vragen over het toezicht op de doorstroomtoets kun je terecht bij de Inspectie van het Onderwijs.
Heb je je al vooringeschreven voor de AMN Doorstroomtoets 2025? Klik hier en regel het binnen een paar minuten!
Ben je nog niet bekend met AMN en wil je eerst eens (vrijblijvend) ervaren hoe het werkt? Schrijf je dan in voor de AMN Proeftoets.