LOB.online

Een complete online methode om tot een bewuste en onderzochte keuze voor een vervolgstudie te komen

"Bewust" wil zeggen:

"ik weet waar ik aan begin. Ik ken het beroep, ik heb wat ervaring in die richting etc."

"Onderzocht" wil zeggen:

"ik heb eigenschappen die passen bij de richting die ik kies".

Wat is LOB.online?

LOB.online is een van de meest uitgebreide LOB-methoden in het voortgezet onderwijs.

Bekijk de video voor een korte impressie:

Het proces van Loopbaanleren

In LOB.online ontdekt de leerling,
via het uitvoeren van opdrachten, antwoorden op vragen als:

“wie ben ik, wat kan ik, wat doe ik ervoor en wie en/of wat heb ik hierbij nodig”.

Maar ook:

“wat leer ik, hoe snel leer ik en welke begeleidingsstijl past het best bij mij”.

LOB.online

Want talent past niet in een hokje

Met LOB.online komt de leerling met elke test en opdracht een stapje dichterbij zijn of haar vervolgopleiding en droombaan. Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) was nog nooit zo eenvoudig en uitgebreid:

  • leerling, school en ouders komen samen in een digitale omgeving;
  • de leerling geeft vorm aan zijn eigen gepersonaliseerde LOB-traject;
  • de school en de mentor faciliteren het traject;
  • er is zelfs een editor om eigen opdrachten in te brengen.

De rol van de loopbaanbegeleider

Ondanks dat Loopbaanleren klassikaal kan worden uitgevoerd, is de opzet dat iedere leerling een individuele route volgt. De rol van de loopbaanbegeleider is vooral door middel van gesprekken de leerling te stimuleren en tot ontdekken uit te dagen. Het is hierbij aan te raden dat je je als loopbanbegeleider verdiept in de theoretische modellen van Marinka Kuijpers.

Als loopbaanbegeleider ben je vrij om gebruik te maken van de door AMN aangeboden opdrachten of om zelf ontwikkelde opdrachten aan het systeem toe te voegen.

man in orange hoodie

person simple

De mentor:

  • zet de opdrachten klaar;
  • ziet de voortgang van de leerling;
  • geeft waardevolle inbreng;
  • reageert, stimuleert en helpt de leerling waar nodig;
  • geeft duiding en sturing aan de opdrachten.

people simple

De leerling:

  • leert zichzelf steeds beter kennen;
  • maakt kennis met allerlei vervolgopleidingen en banen;
  • verbreedt en verdiept zich;
  • leert over zijn of haar passie, talenten en capaciteiten;
  • bouwt een uitgebreid portfolio op.

Onderbouw

Niveaubepaling &
profielkeuze

Wie ben ik?
Wat zijn mijn talenten?
Wat zijn mijn capaciteiten?
Welk profiel past bij mij?

Bovenbouw

Vervolgopleiding &
loopbaan

Welke opleiding en welk beroep past bij mij?
Heb ik een duidelijk beeld van de beroepen die ik leuk vind?

LOB.online biedt:

Portfolio paspoort
Een compleet PTO en PTA
Competentiemeting
Opleidingsmatch
Opdrachten editor
Plusdocument
Loopbaandossier

Kan gecombineerd worden met:

Talentscan VO - Brugklas
Balans
Methode-onafhankelijke toetsen Nederlands
Methode-onafhankelijke toetsen Engels
Methode-onafhankelijke toetsen rekenen

Hoe werkt LOB.online?

De mentor kan in een eenvoudige online omgeving:

  • opdrachten klaarzetten (In LOB.online staan opdrachten, dat kan een test of een toets zijn, maar ook een ervaringsopdracht, een opdracht om aan je competenties te werken, om competenties inzichtelijk te maken, etc.);
  • ingevulde opdrachten van leerlingen bekijken en hierop reageren;
  • individuele- en groepsoverzichten maken;
  • de voortgang van een individuele leerling of groep volgen.

Het systeem stuurt, geeft duiding en voorziet het proces van objectieve informatie. Deze informatie kan door de loopbaanleerbegeleider worden gebruikt om de leerling uit te dagen en te stimuleren om tot vervolgstappen te komen in zijn/haar loopbaanontwikkeling.

De leerling heeft een eigen digitale omgeving, het Loopbaanpaspoort:

  • beschikbaar op laptop, tablets en mobiele telefoon;
  • ziet alleen de opdrachten die door de mentor zijn klaargezet;
  • de leerling kan opdrachten:
    • zelfstandig uitvoeren;
    • met bijlagen inleveren;
    • resultaten van opdrachten bekijken.

De gemaakte opdrachten en bijlages worden direct in het loopbaandossier gezet.

Hoe brengt AMN de loopbaancompetenties in beeld?

Klik op onderstaande kaarten om een indruk te krijgen van de vragen.

growth sheet

Kwaliteitenreflectie.

De leerling beantwoordt vragen over zijn of haar eigenschappen en hoe die passen in een opleiding of beroep.

Dat zijn vragen als “Ik weet wat mijn goede eigenschappen zijn”, “Ik weet wat ik moet kunnen voor de opleiding die ik wil gaan doen”, “Ik weet welke van mijn kwaliteiten bij het beroep passen dat ik later wil gaan doen”, en nog veel meer.

Ook de mentor, ouder(s), familieleden, sportcoaches of andere betrokkenen kunnen antwoord geven op deze vragen. Op die manier ontstaat een breed beeld van de leerling.

directions

Loopbaansturing.

De leerling beantwoordt vragen over hoe plannen aangepast kunnen worden op wat hij of zij wil bereiken.

Dit zijn vragen als “Ik weet wat ik op mijn stage wil leren”, “Ik kom in actie om de baan te krijgen die bij mij past”, “Ik weet aan welke kwaliteit ik de komende maand wil werken”, en nog veel meer.

Ook de mentor, ouder(s), familieleden, sportcoaches of andere betrokkenen kunnen antwoord geven op deze vragen. Op die manier ontstaat een breed beeld van de leerling.

compass

Werkexploratie.

De leerling beantwoordt vragen over de oriëntatie op, en verkenning van, zijn of haar toekomstige beroep.

Dit zijn vragen als “Ik kan een werkdag beschrijven van het beroep dat ik leuk vind”, “Ik kan vertellen waarom bepaalde competenties belangrijker zijn dan andere, voor een beroep”, “Ik heb met een medewerker gepraat over wat belangrijk is bij het uitvoeren van zijn/haar baan”, en nog veel meer.

Ook de mentor, ouder(s), familieleden, sportcoaches of andere betrokkenen kunnen antwoord geven op deze vragen. Op die manier ontstaat een breed beeld van de leerling.

flame

Motievenreflectie.

De leerling beantwoordt vragen over de motieven achter zijn of haar keuzes.

Dit zijn vragen als “Ik kan uitleggen waarom de opleiding die ik wil gaan doen bij mij past”, “Ik kan vertellen waar ik gelukkig van word”, “Ik weet wat ik belangrijk vind aan mijn stage/werk”, en nog veel meer.

Ook de mentor, ouder(s), familieleden, sportcoaches of andere betrokkenen kunnen antwoord geven op deze vragen. Op die manier ontstaat een breed beeld van de leerling.

network

Netwerken.

De leerling beantwoordt vragen over het netwerk waar hij of zij over beschikt, en hoe dat netwerk ingezet kan worden.

Dit zijn vragen als “Ik weet wie ik om advies kan vragen over mijn werk en leven”, “Ik help mensen die ik ken”, “Ik gebruik sociale media om in contact te blijven met de mensen uit mijn netwerk”, en nog veel meer.

Ook de mentor, ouder(s), familieleden, sportcoaches of andere betrokkenen kunnen antwoord geven op deze vragen. Op die manier ontstaat een breed beeld van de leerling.

Een overzichtelijk geheel: het Plusdocument.

Met behulp van alle opdrachten en tests in LOB.online maakt de leerling een bewuste keuze voor een vervolgopleiding. De resultaten komen uiteindelijk samen in één geheel als bijlage bij het Plusdocument. Hieronder kun je een voorbeeld van het Plusdocument downloaden.

Voorbeeld Plusdocument.

Welke competenties beheerst de leerling? En wat is zijn of haar Top 3 van opleidingen? Bekijk hier een voorbeeld.

Download

Wil je meer weten?

Ben je geïnteresseerd in wat LOB.online voor jouw school kan betekenen? Of wil je een prijsindicatie of simpelweg meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 026 355 7333. Je kunt ook e-mailen naar info@amn.nl. Onze onderwijsadviseur helpt je graag verder.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Laat ons vrijblijvend contact met je opnemen.

Neem contact op