Terug naar het overzicht

Straffen en belonen: feiten en fabels over motivatie

Om het aantal schoolverlaters terug te dringen wordt coaching en begeleiding steeds belangrijker. Maar hoe doe je dat? Wat zegt de wetenschap erover? En bovenal: welke voordelen neemt het mee? Iedere week publiceren wij een blog hierover gebaseerd op ons white paper (klik hier om het te downloaden). In dit blog: de feiten en fabels over motivatie, straffen en belonen.

In onze vorige blogs schreven we over begeleidingsstijlen en ontwikkelingsniveaus. Je las dat sommige studenten gemotiveerder zijn dan andere, en dat daar ook een andere begeleidingsstijl bij past. Soms moet je directief zijn en gerichte instructies geven. En soms moet je meer samenwerken met de student om hem te motiveren. Maar we schreven niks over straffen en belonen. Helpt dat bij het verhogen van de motivatie van studenten en het beïnvloeden van hun gedrag?

Extrinsieke en intrinsieke motivatie

Het antwoord is heel simpel: nee, dat helpt niet. Dat komt omdat straffen en belonen ‘extrinsiek’ van aard zijn: het zijn invloeden van buitenaf. En die zijn maar tijdelijk. Zodra de prikkel (de beloning óf de straf) wegvalt, zal ook het gedrag wegvallen. Maken studenten hun huiswerk alleen maar voor een beloning of om straf te voorkomen? Dan zullen ze niet gemotiveerd zijn om hun huiswerk nog te maken als ze geen beloning of straf krijgen. Er is dus geen reden meer om huiswerk te maken. Onderzoek laat zelfs zien dat extrinsiek gemotiveerde studenten eerder met hun studie stoppen (Vallerand et al., 1997).

In tegenstelling tot de extrinsieke motivatie helpt intrinsieke motivatie wél bij het beïnvloeden van gedrag. De motivatie en de invloed komt dan van binnenuit. Studenten wíllen dan graag hun huiswerk maken. Ze doen het niet voor de beloning of het voorkomen van straf, maar vanuit hun eigen intrinsieke motivatie. En er zijn nog meer voordelen. Zo laat onderzoek bijvoorbeeld zien dat intrinsiek gemotiveerde studenten…

  • …geconcentreerder zijn tijdens de les;
  • …geconcentreerder studeren;
  • …hun schoolwerk beter plannen;
  • …de lesstof beter verwerken;
  • …betere studieresultaten behalen (Vansteenkiste et al., 2005b).

Niet omdat het moet, maar omdat het kan!

De manier van motiveren, intrinsiek of extrinsiek, is dus van grote invloed op de studieresultaten van jouw studenten. Het is een effectief stuk gereedschap dat je kunt inzetten bij het begeleiden van je studenten. Benieuwd naar hoe je dat dan precies leert en toepast? Kijk eens bij onze leergang AMN Studiecoach. Daarin leer je alles over begeleidingsstijlen, motivatie en het nóg beter coachen van jouw studenten. Er zijn nog een paar plaatsen over, dus meld je snel aan.