De AMN Talentscan meet de Capaciteiten en de Persoonlijkheid van de student. Van daaruit worden ook conclusies getrokken over gebieden die van toepassing zijn in de leerondersteuning zoals: Leerintelligentie, Logisch redeneren, Dynamiek, Werkhouding, Zelfredzaamheid en Competenties.
De resultaten op Capaciteiten geven aan in hoeverre de student aanleg heeft om verschillende vaardigheden te kunnen ontwikkelen. De volgende factoren worden gemeten: Numerieke aanleg, Verbale aanleg, Redeneervermogen, Evaluatievermogen en Ruimtelijk Inzicht.
Persoonlijkheid wordt gemeten met de factoren van "The big five": Stabiliteit, Extraversie, Altruïsme, Zorgvuldigheid en Openheid. Daarnaast wordt de factor Intrinsieke motivatie gemeten. Dit persoonlijkheidsmodel is een belangrijke voorspeller voor de mate van succes in studie en werk.
Begeleidingsstijl
Hoe haal je het maximale uit de student met jouw begeleiding?
Neem je de student bij de hand? Of coach je van een afstandje? Met de AMN Talentscan kom je erachter wat het best werkt voor elke student.
Zo kan er gekeken worden, met de rapportage Talentmatch, bij welke domeinen en beroepsgroepen de student het best past. De resultaten zijn er ook op een overkoepelend niveau. Met rapportages als groepsrapportage, de klasrapportage en de managementrapportage is er geaggregeerde informatie over groepen, klassen en opleidingen beschikbaar. Met deze informatie is het zelfs mogelijk om onderwijsprocessen te optimaliseren, omdat heel snel inzichtelijk is welke eigenschappen er gemeenschappelijk zijn in de groep en/of hoe de studenten verdeeld zijn over de diverse begeleidingsstijlen.
In de AMN Talentscan is ook een vragenlijst opgenomen. Deze bevraagt de student over diverse omgevingsfactoren als vooropleiding, stage- en werkervaring, eerdere vormen van begeleiding, thuissituatie, gezondheid, etc. De antwoorden leveren onderwerpen op voor een gesprek met de student. De AMN Talentscan analyseert de antwoorden ook en vertaalt deze in een risicoscore voor de omgeving waarin het leerproces gaat plaatsvinden.